13. november 2020

Stine Krøijer udpeget til ekspertgruppe bag naturnationalparker

Udnævnelse

Lektor Stine Krøijer er blevet udpeget til en videnskabelig arbejdsgruppe, der skal rådgive Naturstyrelsen om etableringen af landets to første naturnationalparker.

Gribskov
Gribskov. Foto: Anders Illum/Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

I juni 2020 besluttede et flertal af Folketingets partier at afsætte knap 105 millioner kroner for at fremme mere vild natur i Danmark. De skal bl.a. bruges til at etablere landets to første naturnationalparker ved henholdsvis Fussingø ved Randers og Gribskov i Nordsjælland inden for de næste par år.

Nu har miljøminister Lea Wermelin udpeget en videnskabelig arbejdsgruppe, som skal rådgive Naturstyrelsen i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete projektforslag for de to kommende naturnationalparker. Her har lektor ved Institut for Antropologi Stine Krøijer fået plads sammen med syv andre forskere fra bl.a. Københavns og Aarhus Universitet.

Stine Krøijer har som antropolog i en årrække arbejdet med natur- og klimaområdet. Det har bl.a. udmøntet sig i forskningsprojektet ‘The Political Life of Trees’ og senest i den aktuelle udstilling ’Forest Documents’ på Kunstcentret Silkeborg Bad, der giver nye fotografiske og antropologiske perspektiver på klodens skove.

Den nye ekspertgruppe er nedsat sammen med en national arbejdsgruppe for interessenter, ligesom lokale projektgrupper bliver inddraget i arbejdet med de nye naturnationalparker. Projektforslagene skal godkendes af aftalekredsen bag naturnationalparkerne og bliver derefter sendt i offentlig høring.

Læs mere om de nye arbejdsgrupper og naturnationalparkerne i Fussingø og Gribskov hos Naturstyrelsen.