3. september 2020

Ny udstilling undersøger skoven med et antropologisk blik

Udstilling

Antropolog Stine Krøijer står sammen med fotograf Mike Kollöffel bag udstillingen Forest Documents, som fra den 5. september giver nye perspektiver på klodens skove med fotos og tekster fra bl.a. Amazonas.

Udstillingsposter

Klodens skove bliver ofte opfattet som noget, der skal beskrives, ordnes og underlægges menneskets vilje. Med klimaforandringerne har skovene endda vundet politisk betydning som vigtige kulstofdepoter. Omvendt har skovene også været genstand for en romantisk længsel efter den vilde, ufordærvede natur – et sted uden for samfundet.

Nu giver en ny udstilling, FOREST DOCUMENTS, som åbner lørdag den 5. september på Kunstcentret Silkeborg Bad, andre og alternative perspektiver på skovene ved at formidle dem gennem en fotografisk og antropologisk, forskningsbaseret optik.

Bag udstillingen står lektor Stine Krøijer fra Antropologisk Institut og den tysk-danske fotograf Mike Kollöffel, som med udstillingens værker stiller spørgsmålstegn ved menneskets særstilling i naturen og reflekterer over, hvad en skov egentlig er og kan være.

Det sker gennem videoværker, fotoinstallationer, lydbilleder og social interaktiv kunst. Blandt andet formidler fotografier og korte tekster fra Amazonas under titlen ’Forest of Mirrors’ Secoya-folkets animistiske syn på skoven, hvor træer, planter, dyr og ånder ses som personer med både vilje og handlekraft, og hvor et ord som natur slet ikke indgår i sproget.

Billedkunstner Berit Nørgaard samt Jonas Fritsch og Halfdan Hauch Jensen fra AIR Lab ved IT-Universitetet bidrager også til udstillingen med nye værker. I samarbejde med Stine Krøijer inviterer Berit Nørgaard de besøgende til at reflektere over egne erfaringer med ’det vilde’, mens Jonas Fritsch og Halfdan Hauch Jensen, også i samarbejde med Stine Krøijer, står bag et nyt 'lyttetræ'.

Udstillingen løber frem til den 3. januar 2021.