9. december 2020

Antropolog vinder pris for bedste speciale om Rigsfællesskabet

Prisvinder

Annika Isfeldt har vundet prisen for det bedste universitetsspeciale om Rigsfællesskabet med et speciale om udviklingen af den færøske turistsektor.

Múlafossur-vandfaldet
Múlafossur-vandfaldet. Foto: Ben Tatlow/Unsplash

Annika Isfeldt, der er tilknyttet Institut for Antropologi, har vundet én af tre priser for det bedste universitetsspeciale om Rigsfællesskabet, som Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år i samarbejde med de otte danske universiteter og universiteterne i Grønland og Færøerne.

Hendes speciale, ’Europe's Best Kept Secret’, undersøger den stigende turisme på Færøerne og turistsektorens samspil med befolkningen, efter at det færøske Lagting i 2012 gjorde turisme til en hjørnesten i udviklingen af landets økonomi.

Specialet viser, hvordan satsningen på international turisme både har åbnet nye vinduer til omverdenen og styrket den nationale stolthed hos mange færinger. Men væksten har også skabt nye udfordringer. Ikke mindst har turismen sat traditionelle leveformer i yderområderne under større pres og skabt et vist modsætningsforhold til hovedstaden Thorshavn.

I sin begrundelse for at tildele Annika Isfeldt prisen fremhæver dommerpanelet blandt andet, at specialet forholder sig innovativt til Rigsfællesskabet og peger frem på spændende nye måder at udvikle turisme på i dialog med yderområder.

Annika Isfeldt arbejder i dag som undervisningsassistent på Institut for Antropologi og som videnskabelig assistent på Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) ved Københavns Universitet.

Den fulde titel på specialet er ‘"Europe's Best Kept Secret". Negotiating and Narrating the Past and Present of the Postcolonial Faroes in the Context of International Tourism’.

Læs mere om de tre uddelte priser, og se journalist Martin Breum interviewe vinderne ved prisoverrækkelsen på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.