18. november 2019

Ayo Wahlberg modtager pris for bog om kinesisk fertilitetsindustri

Tildeling

Ayo Wahlberg, professor MSO ved Institut for Antropologi, er tildelt prisen for årets bog af Council on Anthropology & Reproduction (Society for Medical Anthropology). Prisen modtager han for bogen 'Good Quality – the Routinization of Sperm Banking in China', som giver et dybdegående indblik i Kinas fertilitetsindustri.

Foto: Ayo Wahlberg.

Ayo Wahlberg, professor MSO ved Institut for Antropologi, har fået tildelt prisen for årets bog af Council on Anthropology & Reproduction (Society for Medical Anthropology). Prisen overrækkes d. 21. november i Vancouver i forbindelse med årsmødet for American Anthropological Association (AAA), som er det største møde for antropologer i verdenen. Kriterierne for CARs bogpris er bl.a. indisigtsfuld etnografi og analytisk dybde, som fremmer antropologiske studier af reproduktion.
Forskningen er støttet af Det Frie Forskningsråd.

Kina vil have flere babyer

Ayo Wahlberg har blandt andet undersøgt, hvordan de reproduktive teknologier kunne vinde frem i et land, der i tre årtier har haft en striks et-barnspolitik. I hans undersøgelser indgår interview med læger på fertilitetsklinikkerne, sæddonorer og barnløse par. Kinas største fertilitetsklinik, der foretager 41.000 behandlinger om året, har været en del af samarbejdet i syv år. Her har undersøgelsen bidraget med et styrket brugerperspektiv på klinikken. Eksempelvis har man ændret tidsrummet, hvor donorer kunne møde op. Før var det et kort tidsrum, mens klinikken nu er åben kl. 8-17 på hverdage. Klinikken har også udviklet informationsmateriale.

- Ved hjælp af den antropologiske undersøgelse, har sædbanken flyttet fokus fra deres egne protokoller til et fokus på at skabe bedre vilkår for sæddonorerne, og man er gået fra at screene 3000 potentielle donorer til at screene 6000 potentielle donorer om året, fortæller Ayo Wahlberg. Han vurderer dog, at det vil tage mange år, før Kina kan vende tendensen:
- Hvis det skal blive mere attraktivt for kinesere at få to børn, kræver det en ændring af kulturen, og det tager tid. Måske kræver det også, at man indfører nogle tiltag, der gør livet lettere for de unge, kinesiske familier, siger han.

Læs mere om bogen