Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet. / Vaaben, Nana.

I: Tidsskrift for Arbejdsliv, Bind 25, Nr. 3, 2023, s. 8-21.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Vaaben, N 2023, 'Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet', Tidsskrift for Arbejdsliv, bind 25, nr. 3, s. 8-21. <https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/141973/185690>

APA

Vaaben, N. (2023). Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet. Tidsskrift for Arbejdsliv, 25(3), 8-21. https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/141973/185690

Vancouver

Vaaben N. Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet. Tidsskrift for Arbejdsliv. 2023;25(3):8-21.

Author

Vaaben, Nana. / Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet. I: Tidsskrift for Arbejdsliv. 2023 ; Bind 25, Nr. 3. s. 8-21.

Bibtex

@article{6fbd8bcdea024cc5852537bbb35b425b,
title = "Hvem bestemmer over arbejdstiden?: Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet p{\aa} professionsh{\o}jskoleomr{\aa}det",
abstract = "Artiklen omhandler professionsh{\o}jskolerne, der ligesom folkeskolerne i 2013 overgik til et system, hvor man ikke l{\ae}ngere bruger ”timenormer” i udregningen af arbejdstiden. I stedet blev der indf{\o}rt et system, hvor ledere og medarbejdere skal have en dialog om, hvilke opgaver medarbejderen skal l{\o}se, og samtidig indf{\o}rtes et tidsregistreringssystem. I artiklen unders{\o}ger jeg, p{\aa} baggrund af aftaletekster fra 2013 og interviews med fem medarbejdere og en leder, hvilke performative effekter tidsregistreringen har. Tidsregistreringssystemerne bliver betragtet som tidsobjekter, der er b{\ae}rere af bestemte logikker og m{\aa}der at forst{\aa} tid p{\aa}, og som indg{\aa}r i magtkampe om, hvem der bestemmer over hvem og hvad. Det viser sig, at der i hvert fald er tre forskellige principper at registrere tid ud fra (1: faktisk tid, 2: tildelt tid eller 3: 7,4), som medarbejderne holder sig til eller blander, men alle handler om at opn{\aa} temporal autonomi og sno sig i et system, der med sin industrielle logik passer forholdsvis d{\aa}rligt til en undervisningskontekst. Undervejs i analyserne viser det sig, at normerne p{\aa} sin vis stadig findes som lokale skuffenormer, der dog ikke l{\ae}ngere er til forhandling mellem arbejdsmarkedets parter. Det skaber en situation, hvor medarbejderne er usikre p{\aa}, hvorn{\aa}r de har gjort deres arbejde og frygter at blive ramt af de tidsfiktioner, der af forskellige grund kan v{\ae}re blevet sendt i oml{\o}b.",
author = "Nana Vaaben",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "8--21",
journal = "Tidsskrift for Arbejdsliv",
issn = "1399-1442",
publisher = "Werks Grafiske Hus",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvem bestemmer over arbejdstiden?

T2 - Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi i arbejdslivet på professionshøjskoleområdet

AU - Vaaben, Nana

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Artiklen omhandler professionshøjskolerne, der ligesom folkeskolerne i 2013 overgik til et system, hvor man ikke længere bruger ”timenormer” i udregningen af arbejdstiden. I stedet blev der indført et system, hvor ledere og medarbejdere skal have en dialog om, hvilke opgaver medarbejderen skal løse, og samtidig indførtes et tidsregistreringssystem. I artiklen undersøger jeg, på baggrund af aftaletekster fra 2013 og interviews med fem medarbejdere og en leder, hvilke performative effekter tidsregistreringen har. Tidsregistreringssystemerne bliver betragtet som tidsobjekter, der er bærere af bestemte logikker og måder at forstå tid på, og som indgår i magtkampe om, hvem der bestemmer over hvem og hvad. Det viser sig, at der i hvert fald er tre forskellige principper at registrere tid ud fra (1: faktisk tid, 2: tildelt tid eller 3: 7,4), som medarbejderne holder sig til eller blander, men alle handler om at opnå temporal autonomi og sno sig i et system, der med sin industrielle logik passer forholdsvis dårligt til en undervisningskontekst. Undervejs i analyserne viser det sig, at normerne på sin vis stadig findes som lokale skuffenormer, der dog ikke længere er til forhandling mellem arbejdsmarkedets parter. Det skaber en situation, hvor medarbejderne er usikre på, hvornår de har gjort deres arbejde og frygter at blive ramt af de tidsfiktioner, der af forskellige grund kan være blevet sendt i omløb.

AB - Artiklen omhandler professionshøjskolerne, der ligesom folkeskolerne i 2013 overgik til et system, hvor man ikke længere bruger ”timenormer” i udregningen af arbejdstiden. I stedet blev der indført et system, hvor ledere og medarbejdere skal have en dialog om, hvilke opgaver medarbejderen skal løse, og samtidig indførtes et tidsregistreringssystem. I artiklen undersøger jeg, på baggrund af aftaletekster fra 2013 og interviews med fem medarbejdere og en leder, hvilke performative effekter tidsregistreringen har. Tidsregistreringssystemerne bliver betragtet som tidsobjekter, der er bærere af bestemte logikker og måder at forstå tid på, og som indgår i magtkampe om, hvem der bestemmer over hvem og hvad. Det viser sig, at der i hvert fald er tre forskellige principper at registrere tid ud fra (1: faktisk tid, 2: tildelt tid eller 3: 7,4), som medarbejderne holder sig til eller blander, men alle handler om at opnå temporal autonomi og sno sig i et system, der med sin industrielle logik passer forholdsvis dårligt til en undervisningskontekst. Undervejs i analyserne viser det sig, at normerne på sin vis stadig findes som lokale skuffenormer, der dog ikke længere er til forhandling mellem arbejdsmarkedets parter. Det skaber en situation, hvor medarbejderne er usikre på, hvornår de har gjort deres arbejde og frygter at blive ramt af de tidsfiktioner, der af forskellige grund kan være blevet sendt i omløb.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 25

SP - 8

EP - 21

JO - Tidsskrift for Arbejdsliv

JF - Tidsskrift for Arbejdsliv

SN - 1399-1442

IS - 3

ER -

ID: 375725078