28. maj 2018

Viden på Tværs: Antropologi breder sig i kommunerne

Arbejdsmarked

Fra implementering af velfærdsteknologi til mere anerkendende ledelse. Antropologien breder sig i kommunerne, skriver mediet Viden på Tværs i en ny artikelserie.

Hvordan kan kommunerne bruge antropologien? I den nye artikelserie ’Antropologien i Kommunerne’ hos mediet Viden på Tværs præsenteres projekter i den kommunale sektor, som alle vidner om samarbejder med Institut for Antropologi og om medarbejdere i kommunen, der gør brug af antropologien. Det kan være som et afsæt til mere anerkendende ledelse eller for at skabe indsigt i de måder borgere, pårørende og medarbejdere forstår og oplever verden, hverdagen og de mange tiltag, der skal implementeres.

Fra implementering af velfærdsteknologi til ledelse

Blandt andet har Viden på Tværs talt med antropolog Simone Felding, der har undersøgt, hvad der sker, når velfærdsteknologi møder en travl hverdag på landets plejecentre. Hun har arbejdet med at finde ud af, hvorfor nogle velfærdsteknologier havner henne i hjørnet. Og hvad der skal til for at give en bedre og dybere forståelse af, hvordan teknologierne bliver brugt af henholdsvis medarbejdere, beboere og pårørende.

I artikelserien kan du også læse om, hvordan antropologien kan bruges til anerkendende ledelse. Nuværende direktør i Ringsted Kommune og tidligere direktør i Odsherred Kommune, Gitte Løvgren, fortæller fx. om at være på feltarbejde i jobcenteret. For syv år siden gennemførte hun en toårig master i Velfærdsantropologi (den nuværende master i Sundhedsantropologi) på Københavns Universitet. For Gitte Løvgren var uddannelsen det rigtige afsæt til at udvikle sig i direktørjobbet, først som velfærdsdirektør i Odsherred Kommune og siden som direktør i Ringsted Kommune.

Læs hele artikelserien her