24. maj 2018

Forskning i bedre skoleklima udvalgt til Klima100

Indeklima

Samarbejde mellem Danmarks Tekniske Universitet og Institut for Antropologi er udvalgt som blandt de 100 bedste klimaløsninger fra danske kommuner 2018.

Et projekt om energioptimering og bedre indeklima i folkeskolen har bragt tværfaglig forskning fra universitet til kommune. I dag afholder Klima100 et klimaevent for kommuner, hvor et forskningsprojekt i energioptimering og indeklima i Folkeskolen er udvalgt inden for genren energieffektivisering og teknologi.

Projektet er en del af ’Smart Cities Accelerator’:Simon Lex

– Det bedste ved Smart Cities Accelerator projektet har været, at vi som forskere får nogle helt konkrete problemstillinger ude fra virkeligheden, som vi kan lege med. Og sådan fra helikopterperspektiv, så synes jeg personligt også, det er fedt, at vi kan være med til at gøre en forskel i samfundet – i dette tilfælde ved at forbedre situationen i folkeskolen, siger Simon Lex, der er adjunkt på Institut for Antropologi om projektet til mediet Science Report.

Bedre skoleklima

Forskerne har udarbejdet metoder og værktøjer, som kan bruges til at skabe klarhed og fælles forståelse af indeklimaet. Det har blandt andet resulteret i hjemmesiden https://www.skoleklima.dk/, der skal gøre det nemmere at skabe fælles forståelse.

Smart Cities Accelerator er et samarbejde mellem forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, danske og svenske kommuner og byer.