21. marts 2023

Antropologisk billede får prisen for årets bedste videnskabelige foto

Fotopris

Danmarks Grundforskningsfonds pris for bedste videnskabelige foto i 2023 fortæller historien om en diabetes-epidemi, der er blevet global. Fotoet er taget af Dung Vũ, der i Vietnam arbejder på projektet VALID, som er forankret på Institut for Antropologi.

Foto: Dr. Vũ Thị Kim Dung.
Årets bedste videnskabelige billede: Udholdenhed. Fotoet portrætterer Bà Son. Foto: Dung Vũ.

Umiddelbart viser fotoet den vietnamesiske risbonde Bà Son, der nogle dage forinden har fået amputeret højre ben på grund af diabetes-komplikationer. Men portrættet er også en fortælling om de udfordringer, som den nærmest epidemiske spredning af diabetes-2 skaber på globalt plan.

Netop denne dobbelthed har gjort fotoet til vinder af Danmarks Grundforskningsfonds pris til årets bedste videnskabelige foto i 2023. Med prisen ønsker fonden at belønne fotos, der på én og samme tid formår at vække følelser, har æstetisk kvalitet og skaber en visuel indgang til forskningsresultater.

Eller som det hedder om årets prisvindende foto:

”Billedet skaber medfølelse og indignation over global ulighed i forhold til den behandling, som privilegerede anser for selvfølgelig – men som mange ikke har adgang til – med invaliderende konsekvenser. Billedet har en fin æstetisk kvalitet i traditionen: socialdokumentarisk fotografi. Tæppet symboliserer omsorg og medvirker til at skabe materialitet i motivet. Masken er en tidsmarkør.”

Billedet er taget af Dung Vũ, der som læge er involveret i projektet VALID i den nordvietnamesiske provins Thái Bình. Her samarbejder lokale og danske forskere om at styrke sundhedsindsatsen rettet mod patienter med diabetes 2 ved at fokusere på den uformelle pleje og omsorg, der foregår i familien og lokalsamfundet.

Medicinsk viden kan ikke stå alene

VALID-projektet er ledet af professor Tine Gammeltoft på Institut for Antropologi, der i et interview på Danmarks Grundforskningsfonds hjemmeside glæder sig over, at det prisvindende billede skaber opmærksomhed om de stigende udfordringer, som kroniske lidelser skaber i andre dele af verden.

”Hvis du lever med diabetes i et lav- eller mellem-indkomstland, er der langt større sandsynlighed for, du ikke får den rigtige behandling og ender med alvorlige følgesygdomme og amputationer, som det skete for Bà Son i fotografiet.”

Hun peger samtidig på, at antropologisk viden er et vigtigt supplement til medicinsk viden, som ikke kan stå alene, når patientens livssituation gør det socialt eller følelsesmæssigt umuligt at efterleve de medicinske anbefalinger:

”Bà Son er et godt eksempel på den tendens, vi har set i vores etnografiske forskning: Hun vil gerne være diskret med sin sygdom, men på den måde kommer hun let – indirekte – til at forværre den.”

Projektet har som svar udviklet en række nye tiltag i Vietnam, der hjælper folk med at leve bedre med deres diabetes og gør sygdommen mindre tabubelagt. Bl.a. har teamet i landbyer oprettet diabetesklasser og klubber målrettet sundhedsarbejdere og patienter.

--

Læs mere om det prisvindende foto og hele interviewet med Tine Gammeltoft hos Danmarks Grundforskningsfond.

Læs også mere om VALID-projektet 'Living Together with Chronic Disease: Informal Support for Diabetes Management in Vietnam', der er støttet af Udenrigsministeriet.