Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning : et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen. / Ebsen, Maia; Burisch, Sophie Therese; Thomas, Sandra.

I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Bind 12, Nr. 22, 2017, s. 35-47.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Ebsen, M, Burisch, ST & Thomas, S 2017, 'Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen', Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, bind 12, nr. 22, s. 35-47. <https://tidsskrift.dk/dut/article/view/23225>

APA

Ebsen, M., Burisch, S. T., & Thomas, S. (2017). Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, 12(22), 35-47. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/23225

Vancouver

Ebsen M, Burisch ST, Thomas S. Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2017;12(22):35-47.

Author

Ebsen, Maia ; Burisch, Sophie Therese ; Thomas, Sandra. / Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning : et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen. I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2017 ; Bind 12, Nr. 22. s. 35-47.

Bibtex

@article{76c6c9a42a814c03b5689623af4be837,
title = "Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: et studenterperspektiv p{\aa} et praktisk m{\o}de med forskerverdenen",
abstract = "Litteraturen om, hvorledes forskning og undervisning kan integreres p{\aa} uddannelsesinstitutioner, er vokset betragteligt i de seneste {\aa}r. Derimod har kun f{\aa} af disse studier besk{\ae}ftiget sig med, hvordan studerende oplever forholdet mellem forskning og undervisning. Baseret p{\aa} et kvalitativt studie af studerendes oplevelse af et forskningsbaseret undervisningsforl{\o}b, n{\ae}rmere bestemt et forskningspraktikforl{\o}b, vil denne artikel bidrage til diskussionen med et studenterperspektiv. Vores data viser, at studerende, til trods for at have gennemg{\aa}et dette forskningsbaserede l{\ae}ringsforl{\o}b, stadig oplever forskning og undervisning som adskilte. Vi vil derfor argumentere, at studerende drager et konceptuelt skel mellem forskning og undervisning og betragter disse som to divergerende praksisser. Gennem en analyse af vores data, vil vi vise, at forskningspraktik leder til en afmystificering af studerendes forestillinger om forskning, hvilket udfordrer dette skel. I konklusionen p{\aa}peger vi, at en bedre integration af forskning og undervisning kan ske, hvis studerende introduceres til forskningsprocesser gennem hele deres uddannelse.",
author = "Maia Ebsen and Burisch, {Sophie Therese} and Sandra Thomas",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "12",
pages = "35--47",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "22",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning

T2 - et studenterperspektiv på et praktisk møde med forskerverdenen

AU - Ebsen, Maia

AU - Burisch, Sophie Therese

AU - Thomas, Sandra

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Litteraturen om, hvorledes forskning og undervisning kan integreres på uddannelsesinstitutioner, er vokset betragteligt i de seneste år. Derimod har kun få af disse studier beskæftiget sig med, hvordan studerende oplever forholdet mellem forskning og undervisning. Baseret på et kvalitativt studie af studerendes oplevelse af et forskningsbaseret undervisningsforløb, nærmere bestemt et forskningspraktikforløb, vil denne artikel bidrage til diskussionen med et studenterperspektiv. Vores data viser, at studerende, til trods for at have gennemgået dette forskningsbaserede læringsforløb, stadig oplever forskning og undervisning som adskilte. Vi vil derfor argumentere, at studerende drager et konceptuelt skel mellem forskning og undervisning og betragter disse som to divergerende praksisser. Gennem en analyse af vores data, vil vi vise, at forskningspraktik leder til en afmystificering af studerendes forestillinger om forskning, hvilket udfordrer dette skel. I konklusionen påpeger vi, at en bedre integration af forskning og undervisning kan ske, hvis studerende introduceres til forskningsprocesser gennem hele deres uddannelse.

AB - Litteraturen om, hvorledes forskning og undervisning kan integreres på uddannelsesinstitutioner, er vokset betragteligt i de seneste år. Derimod har kun få af disse studier beskæftiget sig med, hvordan studerende oplever forholdet mellem forskning og undervisning. Baseret på et kvalitativt studie af studerendes oplevelse af et forskningsbaseret undervisningsforløb, nærmere bestemt et forskningspraktikforløb, vil denne artikel bidrage til diskussionen med et studenterperspektiv. Vores data viser, at studerende, til trods for at have gennemgået dette forskningsbaserede læringsforløb, stadig oplever forskning og undervisning som adskilte. Vi vil derfor argumentere, at studerende drager et konceptuelt skel mellem forskning og undervisning og betragter disse som to divergerende praksisser. Gennem en analyse af vores data, vil vi vise, at forskningspraktik leder til en afmystificering af studerendes forestillinger om forskning, hvilket udfordrer dette skel. I konklusionen påpeger vi, at en bedre integration af forskning og undervisning kan ske, hvis studerende introduceres til forskningsprocesser gennem hele deres uddannelse.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 12

SP - 35

EP - 47

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 22

ER -

ID: 200618745