4. september 2020

Ny bog: Hvem skummer fløden af det kontantløse samfund?

Ny bog:

En ny antologi undersøger konsekvenserne af, at kontanter i stigende grad erstattes af digitale betalingsformer. Ikke mindre end seks forskere med forskellig tilknytning til Institut for Antropologi har bidraget med kapitler.

Gadesalg i Salvador, Brasilien. Foto: Marie Kolling (fra bogen)

Det kontantløse samfund breder sig, i takt med at kreditkort, kryptovaluaer, onlinebetalinger og andre elektroniske pengeteknologier erstatter traditionelle mønter og sedler. Men hvordan påvirker udviklingen hverdagen og de økonomiske forhold for mennesker rundt om i verden?

ForsideDet er temaet for en ny antologi, ’Who’s Cashing In? Contemporary Perspectives on New Monies and Global Cashlessness’, som er redigeret af Atreyee Sen, lektor ved Institut for Antropologi, sammen med postdoc Marie Kolling fra Dansk Institut for Internationale Studier og Johan Lindquist, professor ved Stockholm Universitet.

I 12 kapitler undersøger bogen konsekvenserne af det kontantløse samfund og nye betalingsteknologier i forskellige samfund og sociale lag. Som redaktørerne konstaterer i introduktionen, så har det kontantløse samfund helt andre sociale og økonomiske konsekvenser for fattige og udsatte mennesker i Salvador, New Delhi og København end blandt de mere velstillede middelklasser.

Ikke mindre end seks forskere med tilknytning til Institut for Antropologi eller dets igangværende forskningsprojekt ’After money, what is debt?’ har bidraget til antologien:

• Lektor Atreyee Sen som medforfatter til introduktionen og med kapitlet ‘Borrowing from the Poor: Informal Labour, Shifting Debt Relations and the Demonetisation Crisis in urban India’.
  • Postdoc Marie Kolling med kapitlet ‘Debt and Dirty Names: Tracing Cashlessness and Urban Marginality in Brazil’.
  • Postdoc Camilla Ida Ravnbøl med ‘Exclusively Simple: The Impact of Cashless Initiatives on Homeless Roma in Denmark’.
  • Professor Pernille Hohnen med ‘‘Debt Is What Happens, While . . . ’ The Emerging Field of Digital Finance and Precaritisation in Everyday Lives of Young Danes’.
  • Professor Morten Axel Pedersen med ‘At One with the Goods: The Politics of Liquidity on Ulaanbaatar’s Market Scene’.
  • Endelig runder lektor emeritus Inge Sjørslev af med: ‘Money in the Mattress and Bodies in the Market: Reflections on the Material’.

Bogen indgår i forlaget Berghahns bogserie ’Critical Interventions: A Forum for Social Analysis’. Serien søger at rejse debat om aktuelle samfundsudviklinger, der præger hverdagslivet rundt om i verden, men som er underbelyst i medierne.

Bogen kan læses online og downloades gratis takket være udgivelsesstøtte fra Danmarks Frie Forskningsfond, Nordisk Samarbejdsnævn for Humanistisk og Samfundsvidenskabelig Forskning og Københavns Universitet.