5. august 2020

Ny blog sætter fokus på det kontantløse samfunds sociale konsekvenser

Blog

Forskere ved Institut for Antropologi har lanceret en ny blog, som diskuterer de sociale konsekvenser ved den gradvise overgang til det kontantløse samfund. Fokus er særligt på forgældede og fattige befolkningsgrupper i byerne, der er afhængige af kontanter i det daglige.

Cash and receipt
Foto: Camilla Ida Ravnbøl

Hvilke konsekvenser har overgangen til en stadig mere digitaliseret økonomi, hvor kreditkortet og mobiltelefonen erstatter pengesedlen, for fattige og ofte forældede familier i byerne?

Det er et af de centrale spørgsmål bag en ny blog ’After money, what is debt?’, som forskere ved Institut for Antropologi i samarbejde med internationale forskere har lanceret i forbindelse med den netop afviklede EASA-konference, som The European Association of Social Anthropologists afholder med to års mellemrum.

På konferencen var netop den globale udvikling mod et kontantløst samfund og dens betydning for marginaliserede grupper, samfund og familier temaet for en særlig session, og de bearbejdede oplæg herfra udgør kernen i den nye blog.

Med bloggen ønsker initiativtagerne at formidle ny viden om det kontantløse samfund til andre forskere, men også til den bredere offentlighed.

”Vi har lanceret bloggen for at starte en debat og udveksling af erfaringer med en bredere kreds af aktører, der arbejder med kontantløshed og fattigdom. Det kan f.eks. være aktører i den finansielle verden eller i NGO’er. Ved at dele erfaringer i form af korte blogopslag har vi allerede nu lært meget om de lokale konsekvenser af globale, digitale finansielle initiativer,” siger Camilla Ida Ravnbøl, der er postdoc ved Institut for Antropologi.

Bloggen indgår i det tværfaglige forskningsprojekt af samme navn, der er ledet af lektor Atreyee Sen, som også er tilknyttet Institut for Antropologi.

Det undersøger gennem etnografiske feltstudier i Danmark, Rumænien, Brasilien og Indien, hvordan fattige befolkningsgrupper i byerne oplever og reagerer på overgangen til en mere kontantløs økonomi, og hvordan gældsstrukturerne samtidig ændrer sig. Den nye blog omfatter dog også indlæg med bredere perspektiver, bl.a. kryptovalutaernes indtog.

Bloggen vil med mellemrum blive opdateret med nye bidrag.

Find bloggen her: https://aftermoney.dk/ (bloggen kan ikke længere tilgås).

Læs mere om det bagvedliggende forskningsprojekt.