27. august 2024

Bekymringer om stigende havvand kortlægges

Bevilling

Hvordan bekymrer borgere, der bor ved kysten i fire lande i Nordsøregionen, sig om fremtidige havvandsstigninger og stormfloder? Det spørgsmål skal Kristoffer Langkjær Albris undersøge i et projekt, som DFF støtter med en Sapere Aude-forskningslederbevilling.

Mand betragter bølger ved Nordsøen.
Foto: Mads Bødker, Flickr

I det seneste årti er der kommet et større fokus på stormfloder og andre hydrologiske og meteorologiske ekstremhændelser i Nordeuropa, herunder i Danmark.

Selvom det er videnskabeligt dokumenteret, at havvandstigningerne i det kommende århundrede vil få store konsekvenser for både natur og mennesker, mangler der viden om, hvad det vil betyde for, hvordan Nordsøens beboere vil indrette sig i fremtiden.

Den mangel vil Kristoffer Langkjær Albris, lektor ved Institut for Antropologi og SODAS, råde bod på i et nyt projekt med titlen ’SURGE – Anticipatory Narratives of Sea Level Rise in the North Sea Region’.

”Mit håb er, at projektet kan give et værdifuldt, vidensmæssigt bidrag til den offentlige forståelse af, hvordan klimatilpasning på det her område kan se ud i Danmark og Nordsøregionen som helhed,” forklarer han.

Forventninger om klimatilpasning

SURGE-projektet vil lave en omfattende undersøgelse af, hvordan borgere, der bor ved kysten i fire lande i Nordsøregionen, bekymrer sig om fremtidige havvandstigninger og stormfloder.

Specifikt vil forskerne undersøge, hvordan sådanne bekymringer udtrykkes gennem narrativer. I den forbindelse vil projektet indsamle et stort tekstdatasæt gennem etnografiske interviews med borgere, der bor ved kysten, og gennem kvalitativ online forskning.

”Ambitionen er at forstå, hvordan forventninger til fremtiden former prioriteringer og motivationer i nutiden i forhold til klimatilpasning langs kysten,” siger Kristoffer Langkjær Albris.

Han har gennem hele sin forskerkarriere beskæftiget sig med menneskers tilpasning til deres miljø, særligt i forhold til ekstreme hændelser og katastrofer.

Går efter kæmpe datasæt

Projektet er ambitiøst: Forskerne agter at indsamle interviews med borgere i både Danmark, Tyskland, Nederlandene og Storbritannien. Herefter skal det komparative datasæt analyseres gennem en række computerassisterede teknikker, heriblandt maskinlæring. Det vil give forskerne mulighed for systematisk at analysere menneskers forventninger til fremtiden via narrativer.

”Det bliver en stor udfordring at få indsamlet et stort og robust datasæt, som gør disse former for analyser mulige. Det er dog også her, at projektet sigter mod at lave et metodisk fremskridt ved at lave kvantitative tekstanalyser af primært kvalitativt indsamlet datamateriale – hvilket er et vigtigt område på SODAS,” fremhæver Kristoffer Langkjær Albris.

SURGE-projektet støttes med 6,2 mio. Kr. af Danmarks Frie Forskningsfond, dette i form af en Sapere Aude-bevilling.

Kristoffer Langkjær Albris
Lektor, Institut for Antropologi og SODAS