12. oktober 2018

Hvordan bruger grænsepolitiet biometri i praksis?

Biometri

Antropolog Perle Møhl har været på feltarbejde ved tre kontrolposter i Europa og har fulgt det daglige arbejde med politiets tekniske hjælpemidler ved grænsekontrollen.

Teknologien og de biometriske hjælpemidler står ikke alene, når politiet skal undersøge de rejsendes identitet.  Antropolog Perle Møhl  har i sit nylige feltarbejde blandt andet undersøgt, hvordan de ansatte bruger deres sanser og deres erfaringer sammen med biometri.

- Arbejdet ved grænsekontrollen er en kompleks indsats med menneskelig intuition og kreativitet, hvor data og teknologi kun udgør en mindre del af politiets samlede arbejde med de rejsendes identitet, siger Perle Møhl, postdoc ved Institut for Antropologi, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

På den virtuelle konference 'Displacements - Cultural Anthropology Society' i foråret 2018 deltog Perle Møhl med en videopræsentation, der beskriver hendes feltarbejde ved grænsekontrollen.  Til den internationale konference havde de deltagende forskere optaget deres oplæg i forvejen på video, så oplæggene kunne streames på nettet. Ialt var 1300 personer tilmeldt den virtuelle konference, meldte arrangørerne bag den internationale konference.

Perle Møhl er en af fire forskere bag projektet Biometric Border Worlds.  Forskerne forventer at præsentere deres resultater i en bog februar 2019.

Læs mere om Biometric Border Worlds