20. september 2024

Helle Bundgaard er årets underviser på Institut for Antropologi

Pris

På Instituttets Dag den 13. september blev lektor Helle Bundgaard hyldet som Årets Underviser 2024 på Institut for Antropologi. Hun får prisen for sin omsorg for de studerendes læring og arbejdet med at udvikle og formidle etnografiske skriveformer og antropologisk metode.

Helle Bundgaard

”Hun er virkelig en af de undervisere, som gør en reel forskel for din faglige udvikling, og som du ikke glemmer. Det er så dejligt, at vi kan have ligeværdige og vigtige samtaler med hende. Og det er virkelig inspirerende at have en underviser, der har produceret – og producerer – så meget god tekst.”

Sådan lyder et uddrag fra en evaluering af lektor Helle Bundgaards undervisning. Og de rosende ord står ifølge institutleder og professor Ayo Wahlberg langt fra alene, hvilket han fremhævede på Instituttets Dag den 13. september, hvor prisen som årets underviser blev uddelt.

”Vi er derfor glade for at kunne tildele prisen som Årets Underviser 2024 til Helle Bundgaard for hendes dybfølte omsorg for vores studerende og deres læring, ikke mindst de studerende, der måske har det svært på den ene eller anden måde,” lød ordene ved overrækkelsen.

Bredt pædagogisk engagement

Ayo Wahlberg lagde her særlig vægt på Helle Bundgaards meget brede pædagogiske engagement.

Blandt andet har hun arbejdet med og formidlet etnografiske skriveformer, senest med valgfaget ’Etnografisk tekst’. Dertil kommer en lærebog med samme titel, der er skrevet i samarbejde med Anne Line Dalsgård, og som også henvender sig til forskere.

Et andet centralt arbejdsområde har været undervisning i antropologisk metode. En interesse, der også er blevet udmøntet i bogprojektet ’Antropologiske Projekter – en Grundbog’, hvori hun sammen med Hanne O. Mogensen og Cecilie Rubow introducerer til antropologisk projektdesign og etnografisk feltarbejde.
Ellers som Ayo Wahlberg understregede:

”Faktisk er dette ikke kun en pris, der anerkender Helles ekstraordinære indsats og resultater i det forgangne år, denne pris markerer vores taknemmelighed for den langvarige og varige indflydelse, som Helle har haft på vores uddannelsesprogrammer.”

Læs hele Ayo Wahlbergs tale til Helle Bundgaard.

Læs også