30. november 2022

Ida Marie Lind Glavind modtager Margaret Clark Award

Pris

Den amerikanske Margaret Clark Award uddeles i år til Ida Marie Lind Glavind, ph.d.-studerende på Institut for Antropologi. Hun får prisen for en artikel, som indgår i hendes ph.d.-afhandling.

Ida Marie Lind Glavind. Foto: Jon Fiala Bjerre, Alzheimerforeningen

Ida Marie Lind Glavind er i år modtager af den amerikanske pris Margaret Clark Award.

Prisen uddeles af Association of Anthropology, Gerontology, and the Life Course (AAGE) under American Anthropological Association og uddeles hvert år for et endnu ikke udgivet manuskript fra en ph.d.-studerende, som har bidraget til det tværfaglige studie af sociokulturel gerontologi (læren om aldring) og sundhedsantropologi. Prisen er opkaldt efter Margaret Clark, en pioner inden for feltet og dedikeret mentor for sine yngre kollegaer.

Ida Marie Lind Glavind modtager prisen for sin artikel 'The Social Prognosis of Dementia: Questions of (Non)Disclosure among People Living with Alzheimer’s Disease'. Artiklen indgår i hendes ph.d.-afhandling, som hun afleverede i september 2022 på Institut for Antropologi.

Komitéen skriver om uddelingen, at Ida Marie Lind Glavind modtager prisen på baggrund af sine klart formidlede pointer og det solide etnografiske arbejde, der er gået forud for artiklen. Komitéen peger samtidig på artiklens nuancerede skildring af relevante problematikker om omsorg, marginalisering, isolation og social død. Ida Marie Lind Glavinds artikel er dermed et vigtigt førstehåndsbidrag til antropologiske studier om de udfordringer og håb personer, der er diagnosticeret med demens, oplever.

Som led i prismodtagelsen kommer manuskriptet i review hos Journal of Anthropology and Aging. Ida Marie Lind Glavind vil blive annonceret som modtager af prisen ved næste AAGE-møde, som finder sted under den kommende AAA-forsamling.

--

Læs AAGE's portræt af Ida Marie Lind Glavind: Meet the 2022 Margaret Clark Award Winner and Honorable Mention

Ida Marie Lind Glavind er også tilknyttet Alzheimerforeningen. Læs foreningens artikel om prismodtageren: Alzheimerforeningens PhD-studerende vinder international pris - Alzheimer