5. oktober 2022

Cecilie Rubow modtager etnografisk formidlingspris

Pris

Dansk Etnografisk Forenings formidlingspris går i år til lektor Cecilie Rubow. Hun får prisen for sin evne til at bringe antropologisk viden i spil i samfundsdebatten.

Cecilie Rubow

Når Dansk Etnografisk Forening afholder sin årlige formidlingsprisfest den 27. oktober, bliver det med lektor Cecilie Rubow fra Institut for Antropologi i hovedrollen.

Hun modtager Formidlingsprisen 2022 for sit brede formidlingsarbejde med afsæt i hendes forskning i menneskers forhold til naturen, etik, religion og klimaudfordringer.

Dansk Etnografisk Forening ønsker med prisen at hylde fremragende formidling af etnografisk viden, der har berørt, provokeret eller på anden vis engageret modtageren. Det har Cecilie Rubow senest gjort med bogen ’Indendørsmenneskets natur’, der fik bred medieopmærksomhed, da den udkom før sommerferien.

Men hun har også – som foreningen selv fremhæver i sin omtale af årets prismodtager – gennem andre bogudgivelser, foredrag, debatindlæg og interviews bragt antropologisk viden i spil i samfundsdebatten.

Prisfesten, som også er åben for ikke-medlemmer, bliver afholdt på Moesgaard ved Aarhus. Ved arrangementet vil Andreas Roepstorff, institutleder og professor ved Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet, stå for festforelæsningen, mens prisen bliver overrakt af sidste års prismodtager, Berit Madsen. Desuden vil Cecilie Rubow selv bidrage med et oplæg.

Se mere om arrangementet: Formidlingsprisen 2022

Læs også omtalen af 'Indendørsmenneskets natur'.

Lektor Cecilie Rubow
Institut for Antropologi