19. december 2022

Forskere får støtte til udvikling af værktøj til etnografisk dataindsamling

BEVILLING

Professor Morten Axel Pedersen modtager sammen med ph.d.-studerende August Lohse Carlsbergfondets Research Infrastructure Grant til udvikling af ny platform.

Grant illustration
Illustration: Før og efter udvikling af værktøj til etnografisk dataindsamling

Ph.d.-stipendiat på SODAS August Lohse og Morten Axel Pedersen, professor på Institut for Antropologi og centerleder for SODAS, er blevet tildelt Carlsbergfondets 'Research Infrastructure Grant' til udvikling af The Ethnoplatform - et open-source og letanvendeligt digitalt værktøj til etnografisk dataindsamling.

The Ethnoplatform har til formål at gøre det muligt for enkeltpersoner eller teams af forskere at indsamle, opbevare og behandle ustrukturerede kvalitative data såsom etnografiske feltnoter.

Platformen vil fungere som et værktøj til at systematisere og optimere den ofte analoge antropologiske forskningsproces, samtidig med at den tilbyder en integration mellem etnografiske data og metoder som maskinlæring, naturlig sprogbehandling (NLP) og netværksanalyse. Dermed tilbyder platformen en måde at inkludere og integrere kvalitative indsigter og tilgange i AI-drevet forskning.

Læs mere på Carlsbergfondets hjemmeside.

--

Se også omtale af alle bevillinger på tværs af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet: Carlsbergfondet støtter bred vifte af samfundsvidenskabelige forskningsprojekter