24. november 2021

Thomas Hylland Eriksen: Vi lever i en overophedet verden

Interview

Den norske socialantropolog Thomas Hylland Eriksen er udnævnt til æresdoktor ved Københavns Universitet. I centrum for hans forskning står den ’overophedede globalisering’, som han her fortæller om i et videointerview.

Thomas Hylland Eriksen på campus.
Thomas Hylland Eriksen på Institut for Antropologi

Han har bidraget til eller skrevet mere end 50 bøger, påvirket flere generationer af skandinaviske antropologer og sat aftryk på den offentlige debat som flittig debattør og klummeskriver.

Nu kan Thomas Hylland Eriksen også skrive æresdoktor ved Københavns Universitet på sit cv. Fredag den 12. november blev han ved årsfesten udnævnt til æresdoktor på indstilling af Institut for Antropologi.

Se og hør Thomas Hylland Eriksen sætte ord på, hvad han betegner den ’overophedede verden', som også står i centrum for hans aktuelle forskning.

Det handler om mere end den globale opvarmning. Ifølge Thomas Hylland Eriksen skaber hele samfundets overophedning en lang række kriser for både klimaet, økonomien og vores identitet. Samtidig er ikke kun den biologiske, men også den kulturelle diversitet under pres.

Thomas Hylland Eriksens særlige forhold til antropologien i Danmark

Forelæsning
Thomas Hylland Eriksen under sin gæsteforelæsning på CSS den 11. november 2021.

Dagen før sin formelle udnævnelse til æresdoktor understregede Thomas Hylland Eriksen sin betydning for det danske antropologiske miljø ved at samle over 200 til gæsteforelæsningen ’Biological and cultural diversity at a time of overheated globalisation’ ved et stort, åbent arrangement på citycampus.

Thomas Hylland Eriksen siger selv i forlængelse af videointerviewet, at han er ”ekstremt taknemmelig” over udnævnelsen til æresdoktor på indstilling af Institut for Antropologi.

”Jeg har haft relationer til Institut for Antropologi i mere end 30 år. Jeg har kendt og arbejdet med folk her, som jeg respekterer og beundrer, og det er et af de bedste antropologiske institutter i Europa.”

Han håber samtidig at kunne give noget den anden vej senere.

”For det er én af de ting, vi docerer i antropologi: Gratis gaver findes ikke! Når du modtager noget, skal du give noget tilbage. Jeg ser frem til måske at kunne give lidt retur.”