1. december 2020

Premiere: Antropologisk julekalender

Julekalender

I dagene op til jul vil forskere tilknyttet Institut for Antropologi dele deres antropologiske yndlingsværker på instituttets Facebook-side. Bag den alternative julekalender står tre studerende, og den første låge er nu åbnet!

Juledekoration
Foto: Colourbox

2020 har også på Institut for Antropologi været et udfordrende år med hel eller delvist nedlukning af campus og et stærkt reduceret fagligt samvær på tværs af undervisere og studerende.

Men fagligt slutter året med en krølle på halen og en lille antropologisk nyskabelse: For på tre studerendes initiativ åbner Institut for Antropologi her i december for sin helt egen julekalender på instituttets facebookside. Her vil 15 forskere fra instituttet frem mod juleaften fortælle om deres yndlingsværker i små tekster eller videooplæsninger.

De fleste anbefalinger er selvfølgelig hentet fra den antropologiske verden, men enkelte andre er også kommet med. Det gælder bl.a. den canadiske filosof og videnskabsteoretiker Ian Hackings bog ’The Social Construction of what?’, som institutleder Bjarke Oxlund åbner kalenderen med.

Bag kalenderen står de tre bachelorstuderende Alma Andersen Tjalve, Thea Svane og Maja Wolters, der håber, at kalenderen både vil pirre den antropologiske nysgerrighed hos de studerende og alle andre, der brænder for faget.

Følg kalenderen på instituttets facebookside.