15. juni 2020

Forskere lancerer ny blog om politisk antropologi

Ny blog

En blog skrevet af forskere ved Institut for Antropologi vil formidle den politiske antropologi til en bredere kreds. De første opslag tegner øjebliksbilleder af, hvordan corona-epidemien bliver håndteret i Indien, Italien, Mexico og USA.

Foto: Sujeeth Potla/Unsplash
Gaderengøring i Hyderabad, Indien, under coronakrisen. Foto: Sujeeth Potla/Unsplash

Hvordan har mennesker og institutioner oplevet og politisk omsat covid-19-epidemien og dens nedlukninger i forskellige sammenhænge?

Det er det overordnede spørgsmål, som de tre første opslag skrevet af forskere ved Institut for Antropologi forsøger at besvare på en ny blog: ’Conflict, Crime, Power and Politics’.

Men ambitionen blandt bloggens forskere, der alle er tilknyttet instituttets forskergruppen ’Conflict, power and politics’, er ikke kun at skrive om coronakrisen.

”Bloggen startede, fordi vi var en gruppe, som gerne ville kommentere coronasituationen i verden og de politiske reaktioner på den. Samtidig søgte vi et format, som kunne være mere populært og hurtigere end de traditionelle akademiske kanaler,” fortæller postdoc Christina Jerne, der er en af forskerne bag bloggen.

”Men den vil få en bredere funktion. Den bliver et sted, hvor vi vil publicere feltnoter og arbejde, der er i gang. Men fremfor alt vil vi dele vores tanker om aktuelle offentlige og faglige debatter inden for den politiske antropologi,” siger hun.

Christina Jerne håber desuden, at bloggen kan skabe kontakt til et nyt publikum.

”Vi gerne gøre politisk antropologi mere kendt og tilgængeligt offentligt– især for folk, som ikke selv er akademikere.”

Den politiske antropologi anlægger typisk et meget bredt perspektiv på politik, der også inddrager kulturelle forhold og uformelle magtstrukturer, mens politologi og statskundskab ofte fokuserer mere snævert på selve staten og dens institutioner.

Det afspejler sig også i de tre første bidrag:

• Lektor Atreyee Sen bidrager med en analyse af, hvordan den nationalistiske indiske premierminister Narendra Modi inddrager traditionelle hindu-fortællinger i sin kommunikation om epidemien.

• Ph.d.-studerende Erika Skov beretter fra Mexico om coronakrisens betydning for flygtninge på grænsen til USA.

• Og Christina Jerne selv skriver feltnoter fra Italien, hvor middelhavskulturens traditionelle udendørs rum for socialt liv og politisk samtale, ’agoraen’, flyttede ind i supermarkederne efter nedlukningen.

Læs de tre første indlæg på bloggen ’Conflict, Crime, Power and Politics’.