30. marts 2020

Essay-konkurrence: Corona set gennem antropologiske briller

Konkurrence

Skriv et essay med en antropologisk vinkel om dine oplevelser og observationer her midt i corona-krisen – og vind 3.000 kr.

Hånd med handske

(Opdateret den 20. april 2020)

På baggrund af et initiativ fra de studerende lancerer Institut for Antropologi her midt i corona-karantænen en essay-konkurrence, hvortil alle studerende tilknyttet instituttet opfordres til at bidrage med antropologiske vinkler på corona-krisen.

“Hver eneste dag i denne helt ekstraordinære tid giver anledning til antropologiske overvejelser. Med mere end 550 studerende på instituttet har vi en gylden mulighed for at høste nogle af de overvejelser ved at udskrive en essaykonkurrence,” siger Institutleder Bjarke Oxlund, der ikke var sen til at gribe bolden, da han blev præsenteret for ideen.

“Både studieleder Heiko Henkel og jeg er meget begejstrede for initiativet, så vi vil selvfølgelig gerne være med til at præmiere det bedste essay. Nu glæder vi os til at se, hvad de studerende byder ind med”, siger Bjarke Oxlund

Fagrådet havde heller ingen betænkelighed ved at bakke op om initiativet.

“Det er jo en fantastisk mulighed for at tage antropologien ud af bøgerne og ind i hverdagen,” siger Amanda Büchert fra Fagrådet. “Jeg elsker ideen om, at vi til semesterstart til september kan give alle nye antropologi-studerende en essaysamling i velkomstgave, så jeg håber mange har mod på at deltage.”

Amanda er nu sammen med initiativtager Kristian Engberg gået i gang med at fundraise til en bogudgivelse med de bedste essays. “Bogen bliver et antropologisk øjebliksbillede midt i et stykke Danmarkshistorie, vi endnu ikke aner, hvor ender. At vi på denne måde er med til at skrive historie, mens det sker rundt om ørerne på os, synes jeg er en fantastisk motivation til at spidse pennen,” siger Kristian Engberg.

Ingen fastlagte bedømmelseskriterier

De indsendte essays skal ikke være akademiske afhandlinger, så der er ingen krav til litteraturlister og henvisninger. Til gengæld er der plads til at være kreativ, subjektiv og causerende – så længe den antropologiske vinkel er tydelig.

Du kan f.eks. tage udgangspunkt i dine personlige oplevelser set igennem din yndlingsforfatters teorier. Du kan illustrere, hvordan ændrede normer kan sætte aftryk på fremtidens samfund, eller du kan male et nutidsbillede på en ny, overraskende og indsigtsfuld måde. Du må digte, tegne, fotografere osv. Alt fortæller historier!

Bidragene til konkurrencen vil efterfølgende blive udgivet i en essaysamling til kommende studerende.

Læs mere om konkurrencebetingelserne i boksen til højre. (Bemærk, at deadline nu er overskreden)