11. marts 2019

Antropolog med i nyt netværk om fremtidens kystbyer

Klimatilpasning

Et nystartet, tværfagligt netværk af forskere skal styrke viden om, hvordan danske byer kan planlægges, sikres og udvikles i forhold til fremtidens klima.

Kristoffer Albris, adjunkt ved Institut for Antropologi og SODAS, er netop blevet udpeget til at være en af eksperterne i Vidensnetværket 'Byerne og det Stigende Havvand', der er støttet af RealDania.

- På baggrund af min tidligere forskning i oversvømmelser og katastrofetilpasning vil jeg bidrage til Vidensnetværket med indsigter i, hvordan kommuner og byer i Danmark kan styrke borgernes involvering i beredskab og klimatilpasning. Det er vigtigt i denne sammenhæng at trække på internationale erfaringer. Her vil min forskning fra et EU projekt også kunne bidrage til at styrke kommunernes arbejde med at finde innovative tilgange til at styrke bæredygtig klimatilpasning, siger Kristoffer Albris.

Netværket vil blandt andet arrangere debatseminarer med forskere, og med udgangspunkt i drøftelserne vil netværket se på, hvor der kunne være behov for nye forskningsområder.

Forskernetværket vil også følge en række pilotprojekter om bæredygtige helhedsløsninger i udvalgte kommuner.

- Det er en fælles samfundsudfordring at sikre og beskytte kystbyerne, og det er noget, som vi vil komme til at arbejde med i mange år fremover. Derfor er det vigtigt, at vidensgrundlaget på feltet fortsat styrkes, og derfor støtter vi netværket som led i vores samlede indsats Byerne og det stigende havvand, siger Mikkel Suell Henriques, projektchef i Realdania, i en pressemeddelelse.

Netværket er koordineret af professor Gertrud Jørgensen, Københavns Universitet.