Japan i Bevægelse - Mediebegivenheden Fukushima
Massemedierne er en meget stor og iøjnefaldende sektor i det japanske samfund. De centrale aktører er den licensfinansierede public service-station NHK, “de fem store” dagblade (hvoraf de tre samtidig er de største aviser i verden), de fem landsdækkende kommercielle TV-stationer samt magasin- og tabloidpressen.
På trods af det store udbud af medieprodukter er massemediesystemet påfaldende fortættet og sammenfiltret. En håndfuld store mediehuse ejer eller har indflydelse på en lang række produktplatforme, ofte lige fra aviser, ugeblade og livsstilsmagasiner over fjernsyn og radio til tegneserier, reklamer og forlagsvirksomhed.
På nyhedssiden er der desuden stærke bånd imellem journalister og deres kilder i kraft af det japanske presseklubsystem.
Systemet er et resultat af en lang historisk udvikling, hvor forholdet til magten har været et centralt spørgsmål siden massemediernes fremkomst i slutningen af 1800-tallet.
Med udgangspunkt i Fukushima-ulykken i marts 2011 giver Jens Sejrup et indblik i de japanske massemedier, nyhedskultur og presseklubber.
Postdoc Jens Sejrup: Mediebegivenheden Fukushima, i Japan i bevægelse, 2016.