1. juli 2021

Kunstbegrebets koloniale klassifikationer til forhandling på museer i Sydafrika

Artikel

Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind på kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstværker, der fremhæves for deres æstetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i.

Stort logo for Tidskriftet KulturstudierGæsterforsker Vibe Nielsen har bidraget til Tidsskriftet Kulturstudier med artiklen: 'Kunstbegrebets koloniale klassifikationer til forhandling på museer i Sydafrika'.

Vibe Nielsen er ph.d. i Antropologi og tilknyttet Københavns Universitet som gæsteforsker ved Institut for Antropologi. Som Carlsberg Foundation Visiting Fellow på University of Oxford, forsker hun i dekoloniseringsprocesser og ændrede kurateringspraksisser på Pitt Rivers Museum i Oxford og Musée du Quai Branly i Paris. 

I denne artikel, der bygger på feltarbejde foretaget på museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, undersøger Vibe Nielsen konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske grænser og fremhæver, hvordan en række sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens påståede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en måde hvorpå skaberne bag såkaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til såkaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke på kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med æstetisk konsumering for øje?