24. august 2020

Følelsesmæssige gnidninger i tværfagligt samarbejde

En ny artikel i det velansete tidsskrift Science and Technology Studies viser, at det ikke kun er videnshierarkier og begrebsmæssige uoverensstemmelser, der kan have betydning for tværfaglige samarbejder.

Ud fra analysen af en række situationer ved to tværfaglige projekter på Københavns Universitet kaster artiklen lys over, hvordan følelsesmæssige aspekter såsom begejstring, kedsomhed og tvivl er mindst lige så betydningsfulde for samarbejdet som de rent faglige aspekter.

Artiklens førsteforfatter er adjunkt på Institut for Antropologi, Line Hillersdal. Fra instituttet har yderligere postdoc Birgitte Bruun og professor MSO Bjarke Oxlund bidraget som medforfattere. Endelig er også lektor i etnologi ved Saxo-instituttet, Astrid Pernille Jespersen, medforfatter.

Artiklen kan frit hentes hos Science and Technology Studies: Affect and Effect in Interdisciplinary Research Collaboration