Helle Bundgaard

Helle Bundgaard

Lektor

Efter i flere år at have været optaget af uddannelsesspørgsmål relateret til henholdsvis etniske minoritetsbørn og universitetsstuderende har jeg genoptaget mit arbejde med Indiske kunsthåndværkere for i tæt samarbejde med dem at skrive deres historier.

Primære forskningsområder

Min primære interesse er udforskningen af hvad kreativ skrivning som en vej til analytisk indsigt. Min bog (under udgivelse) Painting stories: Lives and Legacies from an Indian Crafts Village er baseret på mit arbejde med Indiske kunsthåndværkere gennem 30 år. Jeg er for nylig begyndt at skrive bogen Kreativ etnografisk tekst sammen med Anne Line Dalsgård. I relation til undervisning udvikler jeg kurset Etnografisk tekst og en række skriveworkshops, der skal integreres som del af vores uddannelser. 

Tilknytning til forskningsgrupper: Health and Life Conditions

Undervisnings- og vejledningsområder

Kreativ etnografi; Interdisciplinær feltbaseret forskning; Kvalititiv metode.

 

Priser

The Society for Humanistic Anthropology Ethnographic Fiction and Creative Nonfiction Writing Award

 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    From rite of passage to a mentored educational activity: Fieldwork for master’s students of anthropology

    Bundgaard, Helle & Rubow, Cecilie, 2016, I: Learning and Teaching. 9, 3, s. 22-41

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Producing "Good" Families and Citizens in Danish Child Care Institutions

    Bundgaard, Helle & Olwig, Karen Fog, 2018, Reconnecting State and Kinship. Thelen, T. & Alber, E. (red.). University of Pennsylvania Press, s. 200-219

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Diskursiv lukning: Etiske dilemmaer i dansk minoritetsforskning

    Bundgaard, Helle, 2009, Mellem mennesker: En grundbog i antropologisk forskningsetik. Hastrup, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 193-206 13 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

ID: 8523