Kasper Tang Vangkilde
Lektor
Institut for Antropologi
Øster Farimagsgade 5
1014 København K
Mine primære forskningsinteresser ligger inden for erhvervs-, organisations- og designantropologien. Især er jeg drevet af to nært forbundne ambitioner: Dels at skabe nye teoretiske forståelser af de sociale og kulturelle aspekter af menneskers liv i virksomheder og organisationer, dels at styrke værdien af antropologisk praksis i samfund og erhvervsliv.
Herudover er jeg leder af ph.d.-skolen ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, der dækker ph.d.-uddannelser i Antropologi, Psykologi, Samfundsvidenskab, Sociologi, Statskundskab og Økonomi. Se mere her: Ph.d.-skolen på Samfundsvidenskab
Aktuel forskning
For tiden beskæftiger jeg mig især med følgende:
- Jeg leder forskningsprojektet ”RE-ANIMATE: Designs for Life-Enhancing Economies in Anthropological Perspective”, finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond. I projektet undersøger vi, hvordan nye designvisioner for mere livsbefordrende økonomier forsøges realiseret i praksis, og hvilke udfordringer og forhindringer der knytter sig til at reformere dominerende økonomiske forståelser og praksisser.
- Som en del af RE-ANIMATE laver jeg etnografisk feltarbejde i et globalt netværk af ledere og ledelsestænkere, der har som mission at skabe mere livsbefordrende og bæredygtige økonomiske praksisser, bl.a. gennem idéer om regenerativ ledelse og cirkulær design.
- I 2022 overtog jeg sammen med gode kolleger redaktionen af det internationale tidsskrift Journal of Business Anthropology. Se mere her: Journal of Business Anthropology
- Endelig er jeg initiativtager til og medlem af styregruppen for projektet "Diversity and Inclusion in a Corporate Organization", der udføres af Post Doc Thomas Scott Hughes i samarbejde med biotekvirksomheden Genmab. Læs mere her: Biotekvirksomhed finansierer forskningsprojekt om diversitet
Primære forskningsområder
I bred forstand handler min nyere forskningsinteresse om forskellige former for det, det kan betegnes ”livsbefordrende design”; dvs. bestræbelser på at designe nye praksisser og levemåder, der bidrager til at bevare eller styrke menneskeligt og ikke-menneskeligt liv. Dette angår ikke mindst spørgsmålet om, hvordan bæredygtighed og ansvarlighed integreres (eller ikke) i private og offentlige organisationer og erhvervsaktiviteter.
Tidligere har jeg særligt arbejdet med kreativitet, branding, design, mode, social innovation, fremtidsskabelse, organisation og antropologisk arbejde i erhvervslivet. Jeg har bl.a. været leder af Antropologisk Analyse (2020-2022) (antropologi.ku.dk/erhvervskontakt), medredaktør på antologien Design Anthropological Futures (2016), koordinator for specialiseringen i "Innovation, organisation og arbejde" på Kandidatuddannelsen i Antropologi på Aarhus Universitet samt foretaget længerevarende feltarbejde i en international modevirksomhed.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
The Hygienic Problem of Social Innovation Work: Reversibility and Oscillations Between “the Social” and “the Economic”
Mikkelsen, N. S. & Vangkilde, Kasper Tang, 2021, I: Anthropology of Work Review. 42, 1, s. 47-56Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The Business of Inspiration: A Magical Technology of Prefiguration
Vangkilde, Kasper Tang, 2018, Magical Capitalism. Enchantment, Spells, and Occult Practices in Contemporary Economies. Moeran, B. & Malefyt, T. D. W. (red.). Palgrave Macmillan, s. 191-213Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Creativity versus branding: totemism, animism and the pursuit of uniqueness in fashion
Vangkilde, Kasper Tang, 2017, I: Journal of Cultural Economy. 10, 2, s. 178-190Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Design Anthropological Futures
Smith, R. C., Vangkilde, Kasper Tang, Kjærsgaard, M. G., Otto, T., Halse, J. & Binder, T., 2016, Bloomsbury Academic.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Possessed by the Zeitgeist: Inspiration and Prophecy in the Business of Fashion
Vangkilde, Kasper Tang, 2015, I: Journal of Business Anthropology. 4, 2, s. 178-200Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 12560
Flest downloads
-
71
downloads
Temaredaktørernes introduktion: Antropologiske bidrag
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
25
downloads
Fra håndboldbanen til erhvervslivet: Nye antropologiske perspektiver på ledelse og præstation
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
23
downloads
A Funky-Formal Fashion Collection: Struggling for a Creative Concept in HUGO BOSS (Republished)
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet