Kasper Tang Vangkilde

Kasper Tang Vangkilde

Lektor

Mine primære forskningsinteresser ligger inden for erhvervs-, organisations- og designantropologien. Især er jeg drevet af to nært forbundne ambitioner: Dels at skabe nye teoretiske forståelser af de sociale og kulturelle aspekter af menneskers liv i virksomheder og organisationer, dels at styrke værdien af antropologisk praksis i samfund og erhvervsliv.

Herudover er jeg leder af ph.d.-skolen ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, der dækker ph.d.-uddannelser i Antropologi, Psykologi, Samfundsvidenskab, Sociologi, Statskundskab og Økonomi. Se mere her: Ph.d.-skolen på Samfundsvidenskab

Aktuel forskning

For tiden beskæftiger jeg mig især med følgende:

  1. Jeg leder forskningsprojektet ”RE-ANIMATE: Designs for Life-Enhancing Economies in Anthropological Perspective”, finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond. I projektet undersøger vi, hvordan nye designvisioner for mere livsbefordrende økonomier forsøges realiseret i praksis, og hvilke udfordringer og forhindringer der knytter sig til at reformere dominerende økonomiske forståelser og praksisser.
  2. Som en del af RE-ANIMATE laver jeg etnografisk feltarbejde i et globalt netværk af ledere og ledelsestænkere, der har som mission at skabe mere livsbefordrende og bæredygtige økonomiske praksisser, bl.a. gennem idéer om regenerativ ledelse og cirkulær design.
  3. I 2022 overtog jeg sammen med gode kolleger redaktionen af det internationale tidsskrift Journal of Business Anthropology. Se mere her: Journal of Business Anthropology
  4. Endelig er jeg initiativtager til og medlem af styregruppen for projektet "Diversity and Inclusion in a Corporate Organization", der udføres af Post Doc Thomas Scott Hughes i samarbejde med biotekvirksomheden Genmab. Læs mere her: Biotekvirksomhed finansierer forskningsprojekt om diversitet

Primære forskningsområder

I bred forstand handler min nyere forskningsinteresse om forskellige former for det, det kan betegnes ”livsbefordrende design”; dvs. bestræbelser på at designe nye praksisser og levemåder, der bidrager til at bevare eller styrke menneskeligt og ikke-menneskeligt liv. Dette angår ikke mindst spørgsmålet om, hvordan bæredygtighed og ansvarlighed integreres (eller ikke) i private og offentlige organisationer og erhvervsaktiviteter.

Tidligere har jeg særligt arbejdet med kreativitet, branding, design, mode, social innovation, fremtidsskabelse, organisation og antropologisk arbejde i erhvervslivet. Jeg har bl.a. været leder af Antropologisk Analyse (2020-2022) (antropologi.ku.dk/erhvervskontakt), medredaktør på antologien Design Anthropological Futures (2016), koordinator for specialiseringen i "Innovation, organisation og arbejde" på Kandidatuddannelsen i Antropologi på Aarhus Universitet samt foretaget længerevarende feltarbejde i en international modevirksomhed.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    The Hygienic Problem of Social Innovation Work: Reversibility and Oscillations Between “the Social” and “the Economic”

    Mikkelsen, N. S. & Vangkilde, Kasper Tang, 2021, I: Anthropology of Work Review. 42, 1, s. 47-56

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Udgivet

    The Business of Inspiration: A Magical Technology of Prefiguration

    Vangkilde, Kasper Tang, 2018, Magical Capitalism. Enchantment, Spells, and Occult Practices in Contemporary Economies. Moeran, B. & Malefyt, T. D. W. (red.). Palgrave Macmillan, s. 191-213

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Creativity versus branding: totemism, animism and the pursuit of uniqueness in fashion

    Vangkilde, Kasper Tang, 2017, I: Journal of Cultural Economy. 10, 2, s. 178-190

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Design Anthropological Futures

    Smith, R. C., Vangkilde, Kasper Tang, Kjærsgaard, M. G., Otto, T., Halse, J. & Binder, T., 2016, Bloomsbury Academic.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologifagfællebedømt

  5. Udgivet

    Possessed by the Zeitgeist: Inspiration and Prophecy in the Business of Fashion

    Vangkilde, Kasper Tang, 2015, I: Journal of Business Anthropology. 4, 2, s. 178-200

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 12560