26. september 2023

Mindeord: Oscar Salemink

Oscar Salemink (1958-2023)

Det er med stor sorg, vi siger farvel og sender en tak til vores højt værdsatte kollega Oscar Salemink, som gik bort den 23. september 2023.

Oscar Salemink (1958-2023)
Oscar Salemink (1958-2023). Foto: Tariq Mikkel Khan, DFF

Det er med stor sorg, at vi siger farvel og sender en tak til vores værdsatte kollega, professor Oscar Salemink, som gik bort den 23. september 2023. Efter at have påbegyndt sine etnografiske studier i det centrale højland i Vietnam for over tredive år siden i 1990, fortsatte Oscar med at udvikle en særlig form for antropologi, der altid insisterede på at placere den etnografiske nutid i dybt forankrede historiske processer. Denne form for omhyggeligt historisk-etnografisk engagement kan ses i meget af hans arbejde, som har fokuseret empirisk på forskelligartede processer af kolonisering, kristning, sedentarisation, re-ritualisering, heritagisering og meget mere i Vietnam og andre steder.

Hans historiserende tilgang til antropologiske emner blev udviklet i de redigerede bind ’Colonial Ethnographies’ (History and Anthropology 8: 1-352) og Colonial Subjects: Essays on the Practical History of Anthropology (begge sammen med Peter Pels), og kom til fuld udfoldelse i hans monografi The Ethnography of Vietnam's Central Highlanders: a Historical Contextualization, 1850-1990. Han tilføjede yderligere til den generelle antropologi i A World of Insecurity: Anthropological Perspectives on Human Security (med Thomas Hylland Eriksen & Ellen Bal), og senest i Managing Sacralities: Competing and Converging Claims of Religious Heritage (med Ernst van den Hemel og Irene Stengs) og Global Art in Local Art Worlds: Changing Hierarchies of Value (med Amélia Siegel Corrêa, Jens Sejrup & Vibe Nielsen). Forskere, der arbejder med Vietnam og Sydøstasien mere generelt, har nydt godt af hans Routledge Handbook of Religions in Asia (med Bryan S. Turner) og Scholarship and Engagement in Mainland Southeast Asia.

Ud over disse vigtige bidrag til antropologien i almindelighed og etnografien i Vietnam og Sydøstasien i særdeleshed, arbejdede Oscar tæt sammen med forskere i Vietnam og ydede et varigt bidrag til udviklingen af antropologi som disciplin i landet gennem hele sin karriere. Det gjorde han både i sin egenskab af videnskabelig medarbejder for Ford Foundation (1996-2001) med ansvar for tildeling af midler til humanistisk forskning og efterfølgende som forsker og mentor ved Vrije Universiteit Amsterdam og (siden 2011) som professor her ved Institut for Antropologi, hvor han blev rekrutteret som en del af Københavns Universitets Asian Dynamics Initiative. Hans utrættelige indsats for at kombinere intellektuel interesse med passion for socialt engagement har haft en langvarig indflydelse på udviklingen af og samfundsvidenskab i almindelighed og antropologi i særdeleshed i Vietnam.

Som professor Dr. Nguyen Quang Ngoc, tidligere direktør for Institute of Vietnamese Studies and Development Science ved Vietnam National University of Hanoi, der arbejdede sammen med Oscar i begyndelsen af 1990'erne, husker det: "Oscar Salemink ønskede at bidrage med sin viden, sin kærlighed og sit ansvar for at integrere Vietnams samfundsvidenskab og humaniora i verdens udviklingstendenser på det tidspunkt". Om Oscars mangeårige arbejde i det centrale højland sagde lektor Dr. Nguyen Van Huy (tidligere direktør for Vietnam Museum of Ethnology), at med hans "indsigt i etnisk kulturel mangfoldighed ... mener jeg, at Oscars bidrag til vietnamesisk antropologi også er bidrag til vietnamesisk historie, en del af vietnamesisk kulturhistorie".

Oscar Salemink vejledte adskillige ph.d.-studerende både i Vietnam og på forskellige universiteter rundt om i verden inden for en bred vifte af områder, herunder ritualer, køn, seksualitet, kulturarv og meget mere. Han var en inspirerende og tilgængelig mentor, en streng, men ekstraordinært tålmodig og generøs vejleder. Han gav sine ph.d.-studerende generøs tid og intellektuel indsigt til at forbedre deres arbejde, og i ham fandt de tillid, venlighed og empati til at komme igennem vanskelige livsudfordringer. Oscar var også en elsket underviser, som ofte modtog strålende anmeldelser fra de studerende i de livlige klasser, han underviste i, senest i efteråret 2022, hvor de studerende kommenterede: "Oscar er en fantastisk professor og generelt en af de bedste forelæsere, jeg har haft" og "Jeg kan virkelig godt lide Oscars forelæsninger, især når han delte sine tidligere erfaringer med feltarbejde, hvilket var så inspirerende".

Vi vil alle savne Oscar, hans humoristiske sans, hans uudslukkelige nysgerrighed over for den verden, vi lever i, og hans urokkelige engagement i at arbejde for en mere retfærdig verden, samtidig med at han er meget bevidst om de privilegier, som forskere, der arbejder med flere ressourcer, altid vil have. Tak, Oscar.

Fejring af Oscar Salemink

Den 15. september 2023 blev der afholdt et hybridarrangement for at fejre Oscar Saleminks bidrag til antropologien i Vietnam og andre steder med bidrag fra kolleger og samarbejdspartnere fra hele hans karriere. På sin karakteristiske skarpe måde afsluttede Oscar Salemink arrangementet med sine refleksioner om nogle af de vigtige veje, han så for antropologien.

Oscar Salemink gives his final talk at the celebration event on 15 September 2023.
Oscar Salemink ved arrangementet den 15. september 2023.

Du kan se en video fra hele arrangementet her: