Antropologer i høj kurs hos store danske virksomheder – Københavns Universitet

Institut for Antropologi > Om instituttet > Nyheder > Antropologer i høj kur...

07. juli 2014

Antropologer i høj kurs hos store danske virksomheder

Nogle af Danmarks største virksomheder er begyndt at gå bevidst efter medarbejdere med "atypiske" profiler. I en af Novo Nordisks mest teknologitunge afdelinger sidder der to antropologer og udvikler virksomhedens injektionssystemer sammen med en hel flok ingeniører - det gjorde der ikke for fem år siden, skriver Ugebrevet Mandag Morgen.

Tidligere mente man, at kun en datalog kunne håndtere IT-opgaver. I dag har man fået øjnene op for, at en historiker, filosof eller antropolog lige så godt kan bestride den type stillinger og endda bidrage med noget ekstra. Særligt sociologer og antropologers observerende tilgang kan give virksomhederne en unik viden om, hvor, hvordan og hvorfor folk for eksempel drikker en Coca Cola, spiser en ost fra Arla, eller i hvilke sammenhænge de bruger Spotify.

Mandag Morgen den 30. juni: LEGO, Novo og Carlsberg på hagt efter humanister (kræver abonnement)