14. oktober 2016

Antropologer knækker koden for store koncerner

Milliardkoncerner i ind- og udland har fået øjnene op for antropologer som en lukrativ ressource til at kortlægge kundeadfærd og forbedre produkter. Det gælder f.eks. Leo Pharma, der med egne ord er i gang med at skifte fokus og genopfinde virksomhedens DNA i lyset af initiativet

Antropologer er blevet Big Business, skriver finans.dk i en artikel, der refererer de mange internationale virksomheder såsom Microsoft, Intel og Absolute Vodka der i mange år har nydt godt af antropologers indsigter.
Artiklen beskriver også et projekt, hvor 30 studerende på Københavns Universitet har arbejdet som en form for konsulenter for Danmarks tredjestørste medicinalvirksomhed Leo Pharma. Projektet har været med til at flytte virksomhedens fokus fra kemi-baserede løsninger til mere brugerdrevne løsninger som de antropologistuderende har været med til at udvikle.

»Vores virksomhed har taget udgangspunkt i, hvad der kemisk kunne lade sig gøre, hvad der kunne og ikke kunne kommes i en tube etc. Nu er vi i gang med at skifte fokus og genopfinde vores DNA,« siger Sofie Gro Søndergaard, der er interaktion- og innovationsspecialist i Leo Pharma.
»Det kan være en fordel at hive en gruppe studerende ind, fordi de ikke er indsyltet i arbejdet, hvad man skal sige og ikke sige, hvem der sidder på magten, det hierarkiske spil etc. Det handler for os om råt for usødet at få at vide, hvilke udfordringer vores brugere har i dagligdagen,« forklarer hun til finans.dk.

Venindernes mening tæller

En af de studerendes pointer i undersøgelsen var, at der er en stor kløft mellem patientens medicinske creme og de lækre produkter, man bruger for sin egen skyld, herunder design og fornemmelse.

»Vores indtryk er, at man som medicinalselskab i langt højere grad koncentrerer sig om selve produktet og måske netop ikke tænker over, om emballagen er med til at gøre, at patienterne ikke vil bruge den, når de sidder sammen med veninderne,« forklarer Anne-Katrine Wisén, der er en af de studerende der deltog i projektet.

»Selvom Leo Pharma måske nok har haft en rigtig god idé om, at patienternes opfattelse af medicinen er vigtig, har de ikke vidst det. Som antropologer kan vi bl.a. hjælpe dem med at få viden, så de kan investere milliarder af kroner på baggrund af reel viden og ikke kvalificerede formodninger,« siger Line Kirstine Suenaga, der også har deltaget i projektet.

Læs hele artiklen på finans.dk