Jobmuligheder – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Institut for Antropologi > Uddannelser > Jobmuligheder

Jobmuligheder

Det antropologiske arbejdsmarked er meget dynamisk og antropologerne går hele tiden nye veje. Forskning og undervisning er stadig vigtige områder for beskæftigelse, men i dag er langt de fleste antropologer ansat uden for universiteterne. Den offentlige sektor (kommuner, regioner, staten og internationale organer) har aftaget mange antropologer til både drifts- og udviklingsopgaver, men i disse år vokser det private arbejdsmarked kraftigt. Her er det ikke mindst konsulentbranchen og selvstændige iværksættere, der beskæftiger antropologer. Hvis man ser mere tematisk på det, er disse områder for tiden de vigtigste:

  • Sundhed
  • Organisationsudvikling, HR og ledelse
  • Udvikling, bistand og nødhjælp
  • Brugerinddragelse, markedsanalyse og design
  • Socialt arbejde og byudvikling
  • Presse og kommunikation
  • Migration og integration


Herunder har vi samlet et par interviews, der forhåbentlig giver et indblik i, hvor mange forskellige slags stillinger antropologer kan besidde, og neders på siden kan du læse om de forskellige støttemuligheder, KU udbyder til kommende eller nuværende iværksætter.


På feltarbejde med blå blink

Som strategisk analytiker i Sydøstjyllands politi er antropolog Jazmin Cullen både på feltarbejde med hundepatruljen og når der skal ransages rockerborge. Hendes arbejde består i at bygge bro mellem betjentene på gaden og politiets øverste ledelse.


 


Fra Afrika til erhvervslivet

Patrik Stoopendahl bruger sine antropologiske evner til at give virksomheder nye indsigter i, hvordan folk forholder sig til deres produkter. Den viden er essentiel for moderne virksomheders arbejde med bedre at forstå kundernes ønsker og behov.


 


At oversætte mennesker

Anna Kirkebæk blev færdig som antropolog i august 2013 og har siden da været ansat som HR-medarbejder i Miljøstyrelsen i København. En stor del af hendes arbejde består i at oversætte virkelighedsopfattelser blandt forskellige faggrupper.






Kvalitative metoder skaber innovation

Som konsulent i rådgivningsvirksomheden Niras har Rasmus Brun Hansen rig lejlighed til at bruge sine antropologiske kernekompetencer. Han oplever, at virksomheder i stadig større grad efterspørger kvalitative undersøgelser, fordi de skaber innovation og udvikling